Kan offshore sektoren gøres grøn?
Det forsøger Esbjerg Airport at undersøge i et EU – Interreg projekt, der løber over de næste fire år.
Esbjerg Airport er lead partner i projektet, som er designet til at til at imødekomme de specifikke ønsker og mål, der er fremsat i henholdsvis Esbjerg- og Oostende Erklæringerne.
I de to erklæringer har ni europæiske lande forpligtet sig til at arbejde hen mod målet om at udbygge Nordsø-aktiviteten til at opføre 134 gigawatt havvind i 2030 og mere end 300 gigawatt i 2050.
DIOL – Develop Innovative Offshore Logistics
Esbjerg Airport er gået sammen med Esbjerg Havn og ti andre internationale virksomheder, havne, lufthavne og universiteter om at samarbejde om EU-projektet, DIOL.
Projektet har til formål at at forbedre effektiviteten og bæredygtigheden i offshore-sektoren inden for havvindenergi, olie og gas og således gøre Nordsøen til Europas grønne power plant.
For at nå i mål med at udvikle Nordsøen til Europas grønne power plant, har partnerne fremsat 9 pilotprojekter, som de i løbet af den fire-årige projektperiode, skal undersøge.
- Intelligent offshore-dronetransport
- Vedvarende energi til udstyring af logistikknudepunkter
- Intelligent bemandet/ubemandet brug af luftrummet
- Intelligent miljødatastyring i logistikcentre
- Tilpasning af logistikcentre til forsyning af fremtidige energiøer
- Intelligent overvågning af logistikcentre/vedvarende energiinfrastruktur
- Opbevaring af miljøvenlige brændstoffer i logistikcentre
- Offshore-lagring til flydende vindmøller
Projektet afsluttes i 2027 og er finansieret af EU’s Interreg-program, som støtter transnationale samarbejdsprojekter, der arbejder for at tackle fælles udfordringer og fremme regional udvikling.